Voky ansluter sig till Science Based Target initiative

maj 16, 2024

Voky, ledande inom brand merchandise, har anslutit sig till Science Based Targets initiative (SBTi) genom moderbolaget Zollner Group AB. Det innebär att Voky och dess systerbolag i koncernen åtar sig att fastställa klimatmål för verksamheten som är vetenskapligt baserade och godkända av SBTi.

Ett vetenskapligt baserat mål är ett klimatmål i enlighet med vad den senaste vetenskapen anser nödvändigt för att uppnå målen i Parisavtalet — att hålla den globala uppvärmningen väl under 2 °C och sträva efter att begränsa den till 1,5 °C.

Företag som ansluter sig till initiativet måste lämna in ambitiösa mål för företagets utsläppsminskning inom två år efter att de gjort åtagandet. Målen utvärderas och godkänns sedan av Science Based Targets initiative (SBTi).

"Att integrera hållbarhet i vår affärsmodell är grundläggande för oss och avgörande för vår framtida tillväxt. Genom att exempelvis använda solceller för vår egen produktion, och jobba med en unik logistikmodell som minskar transportbehovet för våra textilier, visar vi att det är möjligt att kombinera ekonomisk framgång med miljöansvar. Vårt engagemang i Science Based Targets initiative ger oss en vetenskapligt baserad färdplan, vilket ytterligare stärker vår förmåga att effektivt minska utsläpp över hela vår verksamhet", säger Adam Zollner, VD på Voky.

Om Science Based Targets initiative (SBTi)
Science Based Targets initiative är ett globalt initiativ som hjälper företag att upprätta vetenskapliga mål för att minska utsläppen av växthusgaser. Initiativet är ett partnerskap mellan FN:s Global Compact, World Resources Institute (WRI), CDP och Världsnaturfonden (WWF). SBTi fokuserar på att få företag världen över att halvera sina utsläpp till 2030 – och minska dem till netto noll senast 2050. För mer information om SBTi, besök www.sciencebasedtargets.org.

Om Voky

adam.zollner@voky.com