november 10, 2023

IK Oskarshamn ("IK"), som spelar i högsta ligan i Sverige, SHL, har valt att samarbeta med Voky, ledare inom brand merchandise, för att ta sitt varumärke till nästa nivå. Avtalet, som är ett royaltyavtal, sträcker sig över två år med en option på ytterligare två år, och garanterar att varje köp genererar en direkt vinst till klubben. Därmed kan IK's supportrar känna sig trygga i vetskapen om att deras support går direkt tillbaka till klubben.

Samarbetet har som målsättning att generera en betydande ökning av IK's försäljning av merchandise och att förstärka och bredda IK's varumärkesnärvaro. Arbetet kommer grundas i att ta fram ett utbud som går bortom det traditionella, med produkter som reflekterar IK's varumärke. Detta innebär inte bara matchtröjor och andra klädesplagg, utan en hel rad unika produkter designade för att tilltala de olika IK supporterna.

Voky kommer att designa och driva en E-handel för IK, hantera all logistik, kundtjänst och tillsammans med IK skapa olika kampanjer mot kunderna. Dessutom kommer Voky att ta ledningen i att utveckla IK-kollektionerna, utmana den klassiska merchandisens kvalité och utformning, och där igenom ha som ambition att sätta en ny standard för klubbens merchandiseutbud. Vidare bör det noteras att IK kommer att fortsätta driva den egna butiken i arenan tills vidare.

Adam Zollner, VD på Voky, kommenterade det nya avtalet: "Vi ser med stor entusiasm fram emot att arbeta tillsammans med IK Oskarshamn. Under övergångsperioden kan utbudet upplevas som smalt, men vi är övertygade om att våra gemensamma ansträngningar kommer att bära frukt. Väntan kommer att vara värd det med tanke på alla spännande nyheter vi planerar att lansera de kommande 4-6 månaderna. Till exempel är vi stolta över att snart kunna presentera över 10 nya halsduksmodeller i limiterad upplaga."

”Vi är oerhört glada, inspirerade och välkomnar samarbetet med Voky, detta kommer att ge oss en utveckling och tillväxt inom merchområdet”. På sikt kommer detta samarbete att innebära ett stort lyft för vårt varumärke och såklart mängder med nya produkter i absolut toppklass som kommer uppskattas av våra supportrar”, säger Therése Elofson, kommersiell chef och vice klubbdirektör i IK.

Om voky

E-post: adam.zollner@voky.com